< PreviousNR. 3 (459) 2020. GADA MARTS 40 FI N A NSE S 3. Kā vērtēt sviras? Kādus lēmumus pieņemt? Lai paaugstinātu uzņēmuma darbības efektivitāti, ir jāpaaugstina uzņēmuma peļņa. Kā to var izda- rīt? Palielinot ražošanas un pakal- pojumu sniegšanas apjomus? Bet tad neizbēgami palielināsies arī ar ražošanu un pakalpojumu snieg- šanu saistītās izmaksas. Svarīgi, lai izmaksu pieaugums nebūtu lielāks par apgrozījuma pieaugumu. Tad uzņēmuma peļņa, darbības efekti- vitāte un vērtība palielināsies. Situācijā, ja uzņēmums paplašina savu darbību un ja tā apgrozījums palielinās, arī peļņai būtu jāpalielinās. Un tai būtu jāpalielinās straujāk nekā apgrozījumam, tad varētu teikt — uz- ņēmuma darbība ir efektīva. Ideālā gadījumā tīrās peļņas pie- auguma tempiem būtu jābūt lielā- kiem salīdzinājumā ar apgrozījuma pieauguma tempiem, kas savukārt norādītu uz to, ka uzņēmums ar mazāku apgrozījuma pieaugumu iegūst augstāku peļņas pieaugumu. Ja uzņēmumā visi formulās iz- mantojamie skaitļi, proti, pieau- guma tempi, ir pozitīvi, tad visām sviru pakāpēm būtu jābūt vienā- dām vai lielākām par koeficientu viens (1). Ja kāda no svirām ir ma- zāka par koeficientu 1, tas liecina, ka uzņēmuma darbība nav bijusi pietiekami efektīva un tiek «brem- zētas» tīrās peļņas gūšanas iespējas. Piemēram, ja uzņēmuma EBIT rādītā- ja vai tīrās peļņas pieauguma temps ir mazāks nekā apgrozījuma pieaugu- ma temps, tas liecina, ka uzņēmuma investīcijas ražošanas paplašināšanai, lai arī ir atmaksājušās, tomēr ne tik lielā mērā kā tad, ja uzņēmums, ie- spējams, nebūtu šīs investīcijas veicis. Īpaši ir jāuzsver finanšu sviras pakāpes nozīme gadījumos, ja uz- ņēmumu darbības paplašināšanai uzņēmums vēlas izmantot aizņem- to kapitālu. Zināms, ka par aizņemto kapitālu (piemēram, bankas kredītu), ir jāmaksā kredīta procenti. Šajā ga- dījumā ir jāpievērš uzmanība tam, cik liela ir jau esošā finanšu sviras pa- kāpe (vai tā ir vienāda vai lielāka par koeficientu 1) un cik lielā mērā tā va- rētu minīties, ja palielinātos procentu maksājumi par aizņemto kapitālu. Kā jau minēts, tad arī finanšu sviras pa- kāpei ir jābūt vienādai vai lielākai par koeficientu 1, pretējā gadījumā tas negatīvi ietekmēs uzņēmumu tīrās peļņas izaugsmes iespējas. Tādēļ lē- mums par iespēju palielināt kapitālu uz aizņemtā kapitāla rēķina (lēmums par kapitāla struktūru) ir atkarīgs no esošās un prognozējamās finanšu sviras pakāpes. Tā kā operatīvās sviras pakāpes lielumu ietekmē uzņēmuma pamat- darbības izmaksas, tad ir jāpievērš uzmanība izmaksu struktūrai uzņē- mumā (pastāvīgo un mainīgo izmak- su attiecība jeb īpatsvars). Piemēram, augsts pastāvīgo izmaksu īpatsvars kopējo izmaksu sastāvā liecina par augstākām peļņas gūšanas iespējām (augstākas sviru pakāpes) gadījumā, ja uzņēmums palielina uzņēmējdar- bību un apgrozījumu (sasniedzot un pārsniedzot bezzaudējuma pun- ktu), salīdzinot ar uzņēmumu, kura izmaksu struktūrā dominē mainīgās izmaksas. Jāpiebilst, ka uzņēmumi, kuriem ir augsts pastāvīgo izmaksu īpatsvars kopējās izmaksās, ir pa- kļauti lielākam riskam, jo tiem ir ne tikai jāsasniedz, bet arī jānotur ap- grozījums, pretējā gadījumā kā ope- ratīvās sviras pakāpe, tā kombinētās sviras pakāpe var pazemināties zem koeficienta 1, kas noteikti peļņas gū- šanu ietekmēs negatīvi. 4. Sviru paaugstināšanas iespējas/produktivitātes loma Ja uzņēmuma tīrās peļņas pie- auguma tempi samazinās, tas ne- nozīmē, ka investīcijas nav jāveic. Ir jāpalielina investīciju efektivitāte ražošanā. Kā to izdarīt? Faktiski produktivitātes paaug- stināšanai te ir būtiska loma. Var teikt, ka produktivitāte ir atslēg- vārds. Tās paaugstināšana iet roku rokā ar uzņēmējdarbības efektivitā- tes paaugstināšanu. Produktivitātes paaugstināšanas rezultātā paaugstinās peļņa un uz- ņēmuma darbības efektivitāte, jo tiek vairāk saražots ar proporcio- nāli mazākām izmaksām. Parasti produktivitāti aprēķina, da- lot uzņēmumā saražotās produkcijas vai sniegto pakalpojumu apjomu ar izmaksām, kas izmantotas to ražoša- nas procesā. Citiem vārdiem sakot: produktivitāte norāda uz to, cik efek- tīvs ir uzņēmuma ražošanas process. Tiek uzskatīts, ka produktivitātes aprēķināšanas pamata formula ir saražotās produkcijas attiecība pret ražošanā izmantotajām izejvielām. Respektīvi: produktivitāte = Izeja / Ievade.1 Pasaules ekonomikas forumā (World Economic Forum) tiek uz- svērta produktivitātes nozīme mūs- dienās, un uzskata, ka nu jau desmit gadus pēc globālās finanšu krīzes pasaules ekonomika joprojām atro- das zemā vai «līdzenā» produktivitā- tes pieauguma ciklā, neskatoties uz to, ka centrālās bankas kopumā bija iepludinājušas vairāk nekā 10 triljo- nus ASV dolāru. Tāpat arī jaunākajā globālās konkurētspējas ziņojumā diemžēl attiecībā uz produktivitātes palielināšanu uzņēmumos atklājas drūma situācija.2 3. TABULA Operatīvās, fi nanšu un kombinētās sviras pakāpes aprēķins uzņēmumā X Sviras AprēķinsGalvenie ietekmējošie faktori Operatīvā svira 105,26% / 40% = 2,63 Ražošanas izmaksu pieaugums par 25% salīdzinājumā ar neto apgrozījuma pieauguma tempu 40% ir jāuzskata par galveno ietekmējošo faktoru, jo apgrozījums pieaug straujāk salīdzinājumā ar ražošanas izmaksām. Šo minēto posteņu absolūtais pieaugums ir būtisks salīdzinājumā ar citu peļņas vai zaudējumu aprēķina posteņu pieaugumu, tādēļ šo posteņu pieauguma tempu attiecība būtiski ietekmē arī kombinēto sviru. Finanšu svira 122,14% / 105,26% = 1,16 Lai arī % izmaksu pieauguma temps ir salīdzinoši augsts — tas ir 66,67%, un nodokļu pieauguma temps ir 45%, tomēr šo izmaksu posteņu absolūtais pieaugums ir neliels, kā rezultātā šo posteņu pieauguma ietekme nav būtiska. Pozitīvi ir tas, ka, neskatoties uz abu izmaksu posteņu pieaugumu, fi nanšu svira nav noslīdējusi zem koefi cienta 1. Kombinētā svira 122,14% / 40% = 3,05 Ietekmējošie faktori ir tie paši, kas operatīvajai un fi nanšu svirai, jo kombinētā svira apvieno kā operatīvo sviru, tā fi nanšu sviru. 1 Avots: https://www.cleverism.com/lexicon/productivity–formula–defi nition/ 2 Avots: World Economic Forum: https://www.weforum.org/reports/ how–to–end–a–decade–of–lost–productivity–growthGRĀMATVEDĪBAS PAMATI P R O G R A MM A S MĒ R Ķ I S Apgūt un izprast grāmatvedības organizācijas, grāmatvedības objektu uzskaites pamatprincipus un metodes uzņēmuma grāmatvedībā, atbilstoši Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām un iegūt praktiskas iemaņas vienkāršotas uzskaites organizēšanā, bilances un peļņas vai zaudējuma aprēķina sagatavošanā. M Ā C Ī BU KU RS A S A T U RS 1. Grāmatvedība, tās nozīme un uzdevumi. 2. Grāmatvedību reglamentējošie likumi un normatīvie akti. 3. Grāmatvedības darba organizācija, grāmatvedības dokumenti, grāmatvedības politika, dokumentu apgrozības shēma. 4. Inventarizācija, tās nozīme un uzdevumi. 5. Grāmatvedības konti: sintētiskie un analītiskie, bilances konti un operāciju konti, kontu plāns. 6. Divkāršais ieraksts, kontu korespondence. 7. Bilances aktīva un pasīva raksturojums, izmaiņas bilances posteņos. 8. Ieņēmumu un izdevumu raksturojums un uzskaite operāciju kontos, operāciju kontu slēgšana. 9. Grāmatvedības kontu apgrozījumu un atlikumu pārskats, tā sagatavošana. 10. Bilances struktūra un sagatavošana. 11. Peļņas vai zaudējuma aprēķina struktūra un sagatavošana. 12. Nodokļu pārskati. K U R S U V A DĪ T Ā J A Mg.oec. LAILA KELMERE, LLU Finanšu un grāmatvedības institūta vieslektore, Grāmatvedības un fi nanšu koledžas docente, praktizējoša grāmatvede kopš 1998. gada, ar pieredzi kursu un lekciju pasniegšanā fi nanšu un grāmatvedības jomā. D A L Ī B A S M A K S A 236,00 EUR + PVN (cena ar PVN 285,56 EUR), dalības maksā iekļauti izdales materiāli un pusdienas. Mācību kursa apmeklētāji saņems apliecību par mācību kursa apgūšanu. K U R S U N O R I S E S L A IK S 9., 23. un 30. APRĪLĪ un 14. MAIJĀ BILANCES AKADĒMIJA PIEDĀVĀ IESPĒJAS APGŪT ZINĀŠANAS KVALIFICĒTU UN ZINOŠU PASNIEDZĒJU VADĪBĀ GAN KLĀTIENES KURSOS UN SEMINĀROS, GAN E–SEMINĀROS UN VIDEOAPMĀCĪBĀS INTERNETĀ PA P I L D U I N F O R M Ā C I J A Zanda Raciborska – zanda@lid.lv; 67606110 * — viena mācību stunda = 45 min. MĀCĪBU STUNDAS* 32 ZINĀŠANAS UN LABS PAMATS VIENMĒR TIEK AUGSTU VĒRTĒTS. PAT JA NEBŪSI GRĀMATVEDIS, BET BŪSI VADĪTĀJS, PLĀNOTĀJS VAI NĀKOTNES PRODUKTU UN PAKALPOJUMU RADĪTĀJS, ŠĪS ZINĀŠANAS IEDOS PAMATU SAPRAST KĀ VEIDOJAS UN UZKRĀJAS FINANŠU INFORMĀCIJA, KĀ TO APKOPO UN KĀ LASĪT. IEGŪSI IESKATU PAR NODOKĻIEM UN PĀRSKATIEM, KA PALĪDZĒS VEIKSMĪGI PLĀNOT DARBUS. K U R S U N O R I S E S V I E T A Graudu ielā 68, Rīgā PI E T EI KŠ A N Ā S U N RĒĶ I N U A P M A KS A līdz 6. aprīlim (ieskaitot)!Apliecinājums nav tikai par grā- matvedības uzskaiti, tas ietver arī apgalvojumus par kontroles pasā- kumiem finanšu vadības, grāmatve- dības un iekšējās kontroles jomā. Ar iestādes vadītāja ziņu būtu jāizvei- do tāda iekšējās kontroles sistēma, lai, sagatavojot apliecinājumu, va- rētu sniegt atbildes uz tajā ietverta- jiem apgalvojumiem. Kritērijs — finanšu pārska- tā sniegtā informācija par visiem iestā des plāniem, kas varētu būtiski mainīt aktīvu un pasīvu uzskaites vērtību vai klasifikāciju finanšu pār- skatos (apliecinām/neapliecinām) — sevī ietver nosacījumu, ka pieņemtie lēmumi ir dokumentēti tā, lai tos var saprast iestādes darbinieki un arī trešās puses, kas, piemēram, veiktu pārbaudi iestādē. Lasot šo kritēriju, ieteiktu likt uz- svaru uz vārdiem «visiem iestādes plā- niem, kas varētu būtiski mainīt» datus vai to uzrādīšanu finanšu pārskatos. Iestādei var būt daudz un dažā- di plāni, bet ne visi rada būtiskas iz- maiņas uz datu novērtējumu finanšu pārskatā vai arī esošo līdzekļu, vai to avotu pārklasificēšanu no viena, pie- mēram, bilances posteņa, uz otru. MK noteikumi un MK 13.02.2018. noteikumi Nr. 87 «Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs» vienādi skaidro terminu «būtiskuma līmenis». Būtiskuma līmenis ir abso- lūta vai relatīva vērtība, sākot ar kuru budžeta iestādes finanšu pārskatā sniegtā informācija var ietekmēt fi- nanšu pārskata lietotāju viedokli un pieņemtos lēmumus par attiecīgās budžeta iestādes finansiālo darbību. Mazliet pārfrāzējot — būtiska informācija ir tāda informācija, par kuru ir pamats uzskatīt, ka tās ne- atklāšana vai nepareizs izklāsts fi- nanšu pārskatos varētu mainīt vai ietekmēt lēmumu, kuru persona pieņem, pamatojoties uz šiem fi- nanšu pārskatiem. Piekrītu, ka grāmatvedības uz- skaitei jābūt precīzai, pilnīgai, kva- litatīvai un lakoniskai. Tomēr, sa- gatavojot informāciju, būtu jāņem vērā arī samērīguma princips, kas attiecas uz nākotnes plāniem un informācijas atklāšanu par tiem, jo gada pārskatā iekļauj ne tikai ap- rakstu, bet arī aprēķinu rezultātus, kuri pamato sniegto informāciju. MK noteikumi nosaka, ka gada pārskatā informāciju sniedz, ņemot vērā būtiskumu un līdzsvaru starp informācijas sagatavošanas izmak- sām un ieguvumu no šīs informāci- jas sniegšanas. Valsts kase nosaka būtisku- mu kļūdu labojumiem, pārskata skaidrojumiem un konsolidētajā Turpinot iepriekš rakstīto par dokumentu, kas budžeta iestādēm jāpievieno gada pārskatiem (Bilance Nr. 2 (458), 2020. gads), lai apliecinātu gada pārskatā sniegtās informācijas patiesumu. Kad jāsāk lietot praksē MK noteiktais, tad arī rodas jautājumi. Šajā rakstā vairāk par to, kā varētu skaidrot un labāk izprast apliecinājumā noteikto kritēriju — fi nanšu pārskatā sniegtā informācija par visiem iestādes plāniem, kas varētu būtiski mainīt aktīvu un pasīvu uzskaites vērtību vai klasifi kāciju fi nanšu pārskatos. Apliecinājuma forma noteikta ar MK 19.06.2019. noteikumu Nr. 344 «Gada pārskata sagatavošanas kārtība» (turpmāk — MK noteikumi) 7. pielikumu. Apliecinājums par budžeta iestādes gada pārskatā sniegtās informācijas patiesumu ( TU RP I N Ā J U M S ) 42 NR. 3 (459) 2020. GADA MARTS FI N A NSE S dgada pārskatā iekļaujamu koriģējo- šu un nekoriģējošu notikumu pēc bilances datuma izvērtēšanai, sākot ar 2019. gada pārskatu. Savukārt nozare un pašvaldība nosaka būtis- kumu pārējām lietām. MK noteikti nosaka, ka posteņus (finanšu pār- skatu posteņus), kas ir būtiski pēc rakstura, satura vai apmēra, norāda atbilstoši MK noteikumu pielikumos minētajām prasībām. Arī vadības ziņojumā iestādes vadībai ir jāsniedz informācija par iestādes darbību pārskata gadā un plānoto darbību turpmākajos gados, kā arī informāciju par bū- tiskiem riskiem un neskaidriem ap- stākļiem, ar kuriem iestāde saskaras. MK noteikumi nosaka minimālo informācijas apjomu, kas ir jāatklāj vadības ziņojumā, tai skaitā par: iestādes darbības laiku, ja tas ir ierobežots (piemēram, ja iestāde izveidota uz konkrētu laikposmu vai konkrēta uzdevuma izpildei); galvenajiem notikumiem, kas ie- tekmējuši iestādes darbību pār- skata gadā (piemēram, nozīmīga ārvalstu finanšu palīdzības līdzfi- nansēta projekta uzsākšana vai noslēgšana, pieņemts tiesību akts par izmaiņām iestādes funkcijās); būtiskām pārmaiņām iestā- des darbībā (piemēram, jaunu funkciju izpildes uzsākšana vai izbeigšana); paredzamiem notikumiem, kas varētu būtiski ietekmēt iestādes darbību nākotnē (piemēram, plā- nota iestādes reorganizācija vai likvidācija, funkciju nodošana); būtiskiem riskiem un neskaid- riem apstākļiem, ar kuriem ie- stāde saskaras (piemēram, ties- vedība, finansējuma pieejamība, izņemot asignējumus no vispā- rējiem ieņēmumiem); finanšu instrumentu izmanto- šanu un finanšu risku vadības mērķiem, ja tas ir būtiski iestā- des aktīvu, saistību un finansiālā stāvokļa novērtēšanai (piemē- ram, aizņēmumi pamatdarbības finansēšanai). Vispirms būtu jānovērtē, vai va- dības ziņojumā un finanšu pārska- tā sniegtā informācija par iestādes plāniem saskan, tai pašā laikā izvai- roties no liekas informācijas dublē- šanas. Iestādes vadība ir tā, kurai vislabāk būtu jāzina par iestādes plāniem, un līdz ar to ieteicams pārliecināties, ka vadības ziņojumā iekļautā informācija nav būtiski at- šķirīga no finanšu pārskatā iekļau- tās informācijas. Vēl der paskatīties uz notiku- miem pēc bilances datuma. MK noteikumi uzliek pienākumu atklāt informāciju par būtiskiem noti- kumiem pēc bilances datuma. Ja notikums ir būtisks, tad lielākajā daļā gadījumu jau ir pieejama pie- tiekama informācija par to, tātad var novērtēt, ko un kādā vērtībā šis notikums ietekmēs. Viens no principiem, ko ievēro grāmatvedības uzskaitē, ir piesar- dzības princips, t.i., aktīvi un ieņē- mumi jānorāda tikai tad, kad tie jau iegūti vai to ieguve droši paredza- ma, bet saistības un izdevumi (zau- dējumi) jāreģistrē jau tad, kad pa- redzama to iespējamība. Pieņemot lēmumus par novērtējumu, jāievē- ro, lai aktīvi un ieņēmumi nav no- vērtēti par augstu, bet saistības un izdevumi — par zemu. Novērtējumu var sniegt par tā- diem iestādes plāniem, kas uzrak- stīti un apstiprināti. Šādiem plāniem parasti ir pievienota aprēķinu daļa, un skaitļi palīdz aprēķināt un novēr- tēt, cik nozīmīgu (būtisku) ietekmi tas var radīt uz finanšu pārskatā uzrādīto un atklājamo informāciju. Piemēram, pašvaldība nesaņēma aizdevumu no Valsts kases kāda ob- jekta attīstīšanai vai projekta reali- zācijai. Tomēr, lai realizētu iepriekš apstiprināto ieceri, pašvaldības sabiedrība ar ierobežotu atbildību ņēma aizņēmumu, un pašvaldība šajā darījumā ir kā galvotājs. Un ir kāds notikums, kura dēļ aizņē- muma ņēmējs nevar to atmaksāt pilnībā vai tā daļu, un pašvaldībai kā galvojuma devējai ir jāizpilda šīs saistības. Šajā gadījumā būs doku- mentēti fakti: pašvaldības sniegtais galvojuma fakts; dokuments, kas apliecina, ka aizņēmējs saistības nepilda un galvotājam ir iestājies pienākums segt; noteikti būs arī aprēķini — kāda summa jāmaksā. Šis fakts tapa zināms pēc bilances datuma, un arī pēc bilances datu- ma pašvaldība akceptēja, ka tā segs uzņemtās saistības. Šis būtu noti- kums, kas noteikti jāvērtē, un tam ir ietekme uz finanšu pārskatu, tikai jāsaprot — būtiska vai nebūtiska. Mazs atgādinājums, ka aplie- cinājumu paraksta divas perso- nas — iestādes vadītājs vai pilnva- rota persona un atbildīgais finanšu darbinieks. Personas, kuras parak- stīs šo dokumentu, apliecinās, ka grāmatvedības uzskaite notiek un gada pārskats ir sagatavots at- bilstoši normatīvo aktu prasībām un ka grāmatvedības uzskaites pro- cess ir organizēts tā, lai grāmatve- dības sniegtā informācija ir patiesa, salīdzināma, savlaicīga, nozīmīga un saprotama. F oto: Aivars Siliņš LAILA KELMERE, Latvijas Lauksaimniecības universitātes vieslektore, Grāmatvedības un fi nanšu koledžas docente 43 Būtiskuma līmenis ir absolūta vai relatīva vērtība, sākot ar kuru budžeta iestādes fi nanšu pārskatā sniegtā informācija var ietekmēt fi nanšu pārskata lietotāju viedokli un pieņemtos lēmumus par attiecīgās budžeta iestādes fi nansiālo darbību.AT B I L D E Pārtraucot darba attiecības, perso- nai, kas, būdama darba attiecībās, bija apdrošināta pret bezdarbu, rodas tiesības uz bezdarbnieka pa- balstu neatkarīgi no tā, vai darbu uzteikusi pati vai to izdarījis dar- ba devējs. Tām personām, kurām bezdarbnieka pabalsts piešķirts 2019. gadā un tā izmaksa turpinās šogad, pabalstu izmaksā saskaņā ar iepriekšējo kārtību (summa ne- tiek pārrēķināta, termiņš netiek saīsināts). Darba attiecību pārtraukšanas iemesls (kods (23., 24. vai 25.), kas uzrādīts «ziņās par darba ņē- mēju kustību», ir nepieciešams ti- kai tādēļ, lai noteiktu datumu, no kura sāks izmaksāt bezdarbnieka pabalstu. Ja par bezdarbnieku persona kļūst pēc darba attiecību izbeig- šanas uz paša uzteikuma pamata vai sakarā ar pārkāpumu, tad bez- darbnieka pabalstu piešķir no pie- prasījuma iesniegšanas dienas, bet ne agrāk kā divus mēnešus pēc bezdarbnieka statusa iegūšanas. Pārējos gadījumos pabalstu, ja uz to ir tiesības, piešķir no pieprasīju- ma iesniegšanas dienas. Pabalsts atkarībā no apdrošināšanas stāža Bezdarbnieka pabalsta apmērs ir atkarīgs gan no personas apdro- šināšanas iemaksu algas (summas, no kuras tika veiktas vai bija jāveic sociālās iemaksas), gan no personas apdrošināšanas stāža. Pabalsts atkarībā no apdrošināšanas iemaksām Aprēķinot pabalstu, Valsts so- ciālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) ņem vērā apdrošinātās per- sonas apdrošināšanas iemaksu al- gas 12 kalendāra mēnešu periodā, šo periodu beidzot divus kalendāra mēnešus pirms mēneša, kurā perso- na ieguvusi bezdarbnieka statusu. Šāda kārtība (vismaz pagaidām) ir spēkā arī likuma «Par apdrošināša- nu bezdarba gadījumam» nākotnes redakcijā. PIEMĒRS Personai piešķirts bezdarbnieka sta- tuss 2019. gada novembrī (darba attiecības izbeigtas pēc pašas ini- ciatīvas). Personas apdrošināšanas stāžs ir 15 gadu, un tās sociālo iemaksu alga 12 mēnešu periodā (neskaitot pēdējos divus mēnešus) parādīta 2. tabulā. Sakarā ar to, ka visi pabalsti tiek maksāti par kalendāra dienām un to piešķiršana sākas un beidzas no jebkuras mēneša dienas, VSAA nosaka vidējo sociālās apdroši- nāšanas iemaksu algu kalendāra dienai. Aprēķins ir šāds: V d = ((A1 + A2 + … + A10) / 10 × 12 / D d A1, A2 .. A10 — apdrošināšanas ie- maksu algas summa (darba devēja F oto: © Hyejin Kang – stock.adobe.com AT B I L D E S U Z J A U T Ā J U M I E M 44 NR. 3 (459) 2020. GADA MARTS Kā turpmāk aprēķinās un izmaksās bezdarbnieka pabalstu? Lūdzu paskaidrot ar reālu piemēru, kā mainās bezdarbnieka pabalsta summa sakarā ar to, ka 2020. gadā būs samazināts pabalsta izmaksas periods! 1. TABULA Ja apdrošināšanas (darba) stāžs ir:Pabalstu piešķir: no 1 līdz 9 gadiem ieskaitot50% no vidējās iemaksu algas no 10 līdz 19 gadiem ieskaitot55% no vidējās iemaksu algas no 20 līdz 29 gadiem ieskaitot60% no vidējās iemaksu algas 30 gadi un vairāk65% no vidējās iemaksu algas 2. TABULA Gads, mēnesisDienu skaits Iemaksu alga, eiro Aprēķinā iekļauts, eiro 2018.0930994,81 994,81 2018.10311971,971971,97 2018.11301696,101696,10 2018.12312641,822641,82 2019.01311322,701322,70 2019.02281713,121713,12 2019.03312260,892260,89 2019.04302712,902712,90 2019.05312424,272424,27 2019.06302750,86 2750,86 2019.07312170,702170,70 2019.08312329,092329,09 Kopā:36524 989,2321 243,56«Ziņojumā…» norādītā 4. ailes sum- ma) 12 mēnešu periodā attiecīgajā mēnesī, neiesaitot minētajā pe- riodā tos divus mēnešus, kuros personai bijusi viszemākā un vis- augstākā apdrošināšanas iemaksu alga, sākot no 12 kalendāra mēne- šu perioda sākuma (tabulā svītrotās summas). Rezultātā otrās tabulas 3. un 4. ailes summas ir atšķirīgas un turpmāk aprēķinā piedalās tikai 4. ailes summa); D d — perioda kalendāra dienu skaits, neieskaitot tajā periodu, kura laikā persona nav bijusi pakļauta ap- drošināšanai bezdarba gadījumam. V d = (21 243,56 / 10 × 12) / 365 = 69,8418 Bezdarbnieka pabalsts atkarībā no stāža (no 10 līdz 19 gadiem): 69,8418 × 0,55 = 38,4130 Lūk, tas ir piešķirtā pabalsta apmērs 100% (saskaņā ar noteiku- miem, kas bija spēkā 2019. gadā, kaut arī pabalsts tiks izmaksāts pēc diviem mēnešiem (sk. iepriekš) periodā no xx.01. 2020. gada līdz xx.10.2020). NB! Ja 12 mēnešu periodā personai bezdarbnieka pabalsts tiek piešķirts atkārtoti, to piešķir, ņemot vērā šajā periodā iepriekš piešķirto bezdarb- nieka pabalstu saņemšanas ilgumu dienās (likuma «Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam» 9. panta otrā daļa). 3. tabulā ir parādīta kārtība, kāda bija spēkā līdz grozījumiem, kas stā- jās spēkā 2020. gada 1. janvārī. Grozījumi likumā «Par apdroši- nāšanu bezdarba gadījumam», kas stājās spēkā 2020. gada 1. janvā- rī, nosaka bezdarbnieka pabalsta izmaksas par vienu mēnesi īsāku periodu (sk. 4. tabulu). Secinājums: 2020. gadā pie- šķirtais bezdarbnieka pabalsts tiks maksāts periodā, kas ir par 30 die- nām īsāks, un naudas izteiksmē (piemērojot iepriekš minētajiem skaitļiem) tas ir samazinājums ap- mēram par 1580 eiro. F oto: Aivars Siliņš MAIJA GREBENKO, Mg.sci.oec., žurnāla Bilance galvenā redaktore 45 3. TABULA Bezdarba ilgums Procenti no piešķirtā pabalsta Aprēķināts izmaksai, eiro Pirmie 3 mēneši10038,4130 dienā Nākamie 3 mēneši7528,8098 dienā Pēdējie 3 mēneši5019,2065 dienā 4. TABULA Bezdarba ilgums Procenti no piešķirtā pabalsta Aprēķināts izmaksai, eiro Pirmajos divos mēnešos10038,4130 dienā Trešajā un ceturtajā mēnesī 7528,8098 dienā Piektajā un sestajā mēnesī 5019,2065 dienā Septītajā un astotajā mēnesī 4517,2859 dienā AT B I L D E Atvaļinājumu bez darba samaksas sagla- bāšanas Darba likumā regulē 153. pants. Šāds atvaļinājums piešķirams sakarā ar adoptētu bērnu aprūpi un kopšanu, tādē- jādi pietuvinot adoptētājus bioloģiskajiem vecākiem. Otrs iemesls, kad darba devējam būtu jāpiešķir atvaļinājums bez darba sa- maksas saglabāšanas, — ja darbinieks pilda dienestu Latvijas Republikas Zemessardzē. Minētajos gadījumos darbiniekiem tiek sa- glabāta iepriekšējā darba vieta. Ja tas nav iespējams, darba devējs nodrošina līdzīgu vai līdzvērtīgu darbu ar darbiniekam ne mazāk labvēlīgiem darba apstākļiem un nodarbinātības noteikumiem. Likums ļauj darba devējam piešķirt atvaļinājumu bez darba samaksas sa- glabāšanas arī citos gadījumos pēc darbinieka pieprasījuma, bet šādos gadījumos likums neizvirza darba de- vējam nekādu pienākumu pret darbi- nieku. Domājams, ka šāds atvaļinājums būtu piešķirams, ņemot vērā iemeslus un vienojoties par noteikumiem. Darba devējs drīkst arī atteikt, jo darbs tomēr ir pirmajā vietā. Katrā gadījumā jāņem vērā arī tas, ka, esot šādā «bezalgas» atvaļinājumā, darbi- niekam tiek pārtrauktas tiesības uz ikga- dējo apmaksāto atvaļinājumu (ja tas ilgst vairāk par mēnesi). Bezalgas atvaļinājums Vai darbinieks (skolotājs) var prasīt bezalgas atvaļinājumu sešu mēnešu garumā? Bezdarbnieka pabalsta apmērs ir atkarīgs gan no personas apdrošināšanas iemaksu algas, gan no apdrošināšanas stāža.AT B I L D E Jāatzīst, ka tas ir ļoti bēdīgi,ja vadība iejaucas grāmatvedības specifiskajos jautājumos, kuros grāmatvedis visbiežāk orientējas labāk. No otras puses, par grā- matvedības kārtošanu atbildīgā persona ir vadītājs! Ja uzņēmumā ir izstrādāta grāmatvedības politi- ka un vadītājs to akceptējis, tad grāmatvedim (kā izpildītājam) jāpakļaujas. Pārbaudes laikā vai izskatot darbinieka sūdzību (ja aprēķins aizskars viņa intereses), būs skaidrs, kurš bijis kļūdaina aprēķina iniciators. Tomēr iesaku grāmatvedim «materializēt» savu viedokli, lai tik un tā nekļūtu par bez vainas vainīgo. Aprēķini, kas tiek piedāvāti DL 75. pantā, precīzi nosaka, ka gadī- jumos, kad darbiniekam, aprēķinot vidējo izpeļņu, nav darba samaksas «pēdējos sešos kalendāra mēne- šos», to nosaka no darba samak- sas par periodu, kurā darbinieks ir strādājis (2. daļas otrais teikums). Tādējādi tas ir periods no darba sākuma līdz dienai, kad būtu jāno- saka vidējā izpeļņa. Turklāt minē- tais periods var sākties un beigties jebkurā datumā mēneša ietvaros. Analoģisks princips iekļauts arī Atlīdzības likumā. Kas attiecas uz jautājumā aprak- stīto gadījumu, kārtība tieši tāda pati (6. daļa). Atgādinu, pa Darba liku- ma pirmajā redakcijā (periods: 2002. gada 1. jūnijs – 31. decem- bris) un visos turpmākajos gados jau bija iekļauta norma: Ja darbinieks ir nodarbināts mazāk par sešiem mēnešiem, dienas vai stundas vidējo izpeļņu aprēķina no darba samaksas par nostrādātajām dienām, tās kopsummu dalot attiecīgi ar šajā periodā nostrādāto dienu vai stundu skaitu. (DL 75. panta 7. daļa) Vienmēr minētā norma bija sa- protama, ka aprēķina periods ir no dienas, kad darbs iesākts, līdz die- nai, kad jānosaka vidējā izpeļņa. Laika gaitā likuma norma mainī- jās (papildināta ar niansēm), turklāt teksti bija saskaņoti ar Atlīdzības li- kumu, jo jēga bija un ir viena un tā pati. Ja aprēķina periods ir īsāks par sešiem kalendāra mēnešiem Par papildatvaļinājumu Darbiniecei noteikts normālais darba laiks ar 5 darba dienām nedēļā. Janvāra vidū viņa vēlas izmantot ikgadējo atvaļinājumu, kas nebija izmantots iepriekš. Grāmatvedei jāaprēķina atvaļinājuma nauda, ņemot vērā, ka darbiniece atgriezās darbā pēc bērna kopšanas atvaļinājuma (2018. gada februāris – 2019. gada augusts). Aprēķins tiek veikts, vadoties no Darba likuma (DL) 75. panta sestās daļas. Tas nozīmē, ka aprēķinā ņemta vērā darba samaksa no 2019. gada 5. augusta līdz 2020. gada 20. janvārim, kas ir četri «pilni» mēneši, daļa no augusta un daļa no janvāra. Vadība uzskata, ka grāmatvede rīkojas nepareizi un, aprēķinot vidējo izpeļņu atvaļinājuma apmaksai, jāņem vērā tikai «pilni nostrādāti mēneši», nosakot, ka tas ir periods no augusta līdz decembrim (kaut arī augusts nemaz nav «pilns» mēnesis). Kuram ir taisnība? Jautājuma turpinājumā minēts, ka ikgadējais atvaļinājums bijis nedēļas garumā, pēc tā darbiniece strādāja 27., 28. un 29. janvārī un tālāk sekoja papildatvaļinājums 30., 31. janvārī. Kādu vidējo izmantot, apmaksājot šo atvaļinājumu? Spriežot formāli, iznāk, ka vi- dējā izpeļņa atkārtoti jānosaka nepilno sešu mēnešu periodā (no 5. augusta līdz 29. janvārim), sa- vukārt darba samaksa būs papildi- nāta ar summu, kas nopelnīta trijās darba dienās pēc ikgadējā atvaļi- nājuma. Atgriežoties pie minētās grāmatvedības politikas konkrēta- jā uzņēmumā, domājams, ka var pieņemt lēmumu, ka viena mēneša ietvaros var un drīkst izmantot to vidējo izpeļņu, kas bija aprēķināta pirmo reizi (apmaksājot ikgadējo atvaļinājumu). AT B I L D E S U Z J A U T Ā J U M I E M NR. 3 (459) 2020. GADA MARTS 46 DARBA LIKUMA 75. PANTA 6. DAĻA Ja darbinieks ir nodarbināts mazāk par sešiem mēnešiem, dienas vai stundas vidējo izpeļņu aprēķina no darba samaksas par nostrādātajām dienām vai stundām, tās kopsummu dalot attiecīgi ar šajā periodā nostrādāto dienu vai stundu skaitu. Šo noteikumu piemēro arī tad, ja darbinieks ir nodarbināts mazāk par sešiem mēnešiem pēc vismaz 12 mēnešu ilgas attaisnotas prombūtnes. Vienmēr minētā norma bija saprotama, ka aprēķina periods ir no dienas, kad darbs iesākts, līdz dienai, kad jānosaka vidējā izpeļņa.47 AT B I L D E Atlaišanas pabalsta apmēri atkarībā no nostrādātā laika (gadiem) Darba likumā noteikti 112. pantā. Starp ie- mesliem, kad šāds pabalsts ir izmak- sājams, minēts arī 101. panta (Darba devēja uzteikums) 1. daļas 8. punktā, kas skan šādi: 8) ir atjaunots darbā darbinieks, kurš agrāk veica attiecīgo darbu (..). Tātad likums pieļauj darba devējam uz- teikt darbu aizvietotājam, ja iepriekšējais darbinieks ir atjaunots darbā, nevis bijis attaisnotajā prombūtnē (bērna kopšanas atvaļinājums). Darbiniekus darbā parasti atjauno tiesa, ja tie bijuši prettiesiski at- laisti no darba. Proti, tas ir pavisam cits gadījums. Ar jūsu darbinieku bija noslēgts ter- minētais līgums, kurā norādīts noslēgtā līguma pamatojums. Šādu līgumu noteikumus regulē Darba likuma 44.–45. pants: Promesoša vai no darba atstādināta darbinieka aizvietošanu, kā arī tāda darbinieka aizvietošanu, kura pastāvīgā darba vieta kļuvusi brīva līdz brīdim, kad tiks pieņemts darbā jauns darbinieks. (DL 44. panta 1. daļas 3. punkts) Jāmin arī Darba likuma 16. pants, kur sestajā daļā noteikts, ka termiņš, kas no- teikts līdz konkrētam datumam (bērna kopšanas atvaļinājuma pēdējā diena, par ko jāziņo VID), izbeidzas šajā datumā. Izbeidzoties terminētam līgumam, nav paredzēts izmaksāt atlaišanas pabalstu. Atlaišanas iemesls neatbilst faktiskajam iemeslam Vai darbiniekam (skolotājam), kas noslēdzis terminēto līgumu (aizvietojis skolotāju, kas ir bērna kopšanas atvaļinājumā), jāizmaksā atlaišanas pabalsts? Darbinieks tiek atlaists, pamatojoties uz DL 101. panta 1. daļas 8. punktu. AT B I L D E Pamatojoties uz Darba likuma 145. pan- ta trešo daļu1, darba ņēmējam ir tiesības atstāt darba vietu pārtraukumā un to izmantot pēc saviem ieskatiem. Taču, ja darba līgumā, darba koplīgumā vai darba kārtības noteikumos noteikts aizliegums atstāt darba vietu (šādam aizliegumam ir jābūt pietiekami pamatotam) un darba ņēmējs šo pārtraukumu nevar izmantot pēc saviem ieskatiem, šāds pārtraukums ir ieskaitāms darba laikā, un darba devējam šāds pārtraukums ir jāapmaksā. Atgādinām, ka saskaņā ar Darba li- kuma 6. panta pirmo un otro daļu2 nav spēkā darba koplīguma, darba kārtības noteikumu, kā arī darba līguma un dar- ba devēja rīkojumu noteikumi, kas pretēji normatīvajiem aktiem pasliktina darbinie- ka tiesisko stāvokli. Šādā situācijā iesakām ar prasību vēr- sties tiesā, jo Latvijas tiesu praksē šādi gadījumi ir bijuši, un tiesas ir lēmušas par labu pieteicējiem. Sabiedrībai zināmākais bija Augstākās tiesas Administratīvo lie- tu departamenta 2016. gada 16. jūnija spriedums lietā Nr. A420535212, kurā tiesa apmierināja prasītāja pieteikumu par pārtraukumu kompensēšanu, kad bija spēkā aizliegums atstāt darba vietu, un atbildētājs (Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests) bija spiests darbi- niekiem kompensēt šādus pārtraukums, aprēķinot un izmaksājot par tiem neiz- maksāto samaksu. ANDA ZIEMELE Vai pārtraukums ir jāapmaksā? Vai darba devējs drīkst liegt darbiniekam pamest darba vietu pārtraukumā, pamatojoties uz to, ka tādi ir uzņēmuma (iestādes) darba kārtības noteikumi (Darba likuma prasība)? Ar noteikumu, ka pārtraukums netiek ieskaitīts darba laikā un netiek apmaksāts. 1 Darba likuma 145. panta trešā daļa: «(3) Pārtraukuma laikā darbiniekam ir tiesības atstāt savu darba vietu, ja darba līgumā, darba koplīgumā vai darba kārtības noteikumos nav noteikts citādi. Aizliegumam pārtraukuma laikā atstāt darba vietu jābūt pietiekami pamatotam. Ja pārtraukuma laikā darbiniekam ir noteikts aizliegums atstāt savu darba vietu un darbinieks šo laikposmu nevar izmantot pēc sava ieskata, šāds pārtraukums ieskaitāms darba laikā.» 2 Darba likuma 6. pants: «(1) Nav spēkā darba koplīguma, darba kārtības noteikumu, kā arī darba līguma un darba devēja rīkojumu noteikumi, kas pretēji normatīvajiem aktiem pasliktina darbinieka tiesisko stāvokli. (2) Nav spēkā darba līguma noteikumi, kas pretēji darba koplīgumam pasliktina darbinieka tiesisko stāvokli.» Nav spēkā darba koplīguma, darba kārtības noteikumu, kā arī darba līguma un darba devēja rīkojumu noteikumi, kas pretēji normatīvajiem aktiem pasliktina darbinieka tiesisko stāvokli.PIED Ā V Ā 19. MARTS PLKST. 10.00 –14.30 Svarīgākie PVN jautājumi 2020. gada sākumā 1. PVN grozījumi 2019. gadā: vaučeri un PVN piemērošana tiem; izslēgšana no PVN maksātāju reģistra; MOSS u.c.; PVN reversu atcelšana atsevišķām darījumu grupām. 2. PVN grozījumi, kas stājās spēkā no 01.01.2020.: PVN reversu atcelšana būvizstrādājumiem, sadzīves elektroniskajām iekārtām un sadzīves elektriskajai aparatūra; par preču piegādēm uz noliktavu (call–off stock); PVN numura lietošana pārrobežu darījumos; darījumu ķēdes u. c. 3. Atbildes uz jautājumiem. SEMINĀRU VADĪS Mg. oec. ILZE BIRZNIECE, sertificēta nodokļu konsultante, diplomēta juriste, SIA Konsultācijas un Audits valdes locekle. Vairāk kā 10 gadu pieredze nodokļu kursa mācīšanā SEMINĀRS NOTIKS Viesnīcā Radi un Draugi, Mārstaļu ielā 3, Rīgā DALĪBAS MAKSA Bilances un Bilances Juridisko Padomu 12 mēnešu abonentiem – 89 EUR plus PVN, pārējiem – 99 EUR plus PVN Jautājumus semināra vadītājai lūdzam iesūtīt: valts@lid.lv 18. MARTS PLKST. 10.00 –14.30 Nekustamais īpašums. Ar to saistītie darījumi. Īpatnības PVN piemērošanā 1. Lietotā un nelietotā nekustamā īpašuma pārdošana. 2. Priekšnodokļa korekcijas nekustamā īpašuma pārdošanas un cita veida atsavināšanas darījumos. 3. Nekustamā īpašuma izmantošana ar nodokli apliekamajiem un neapliekamajiem darījumiem. 4. PVN deklarācijas pārskata par darījumiem ar nekustamo īpašumu aizpildīšana. 5. Nekustamā īpašuma izīrēšana un iznomāšana. 6. Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pakalpojumi. 7. Dažādas nodokļa aprēķināšanas metodes nekustamā īpašuma apsaimniekotājiem. SEMINĀRU VADĪS JEVGĒNIJS BESPAĻKO, nodokļu konsultants, konsultantfirmas Nodokļu drošības centrs speciālists nodokļu jautājumos SEMINĀRS NOTIKS Viesnīcā Radi un Draugi, Mārstaļu ielā 3, Rīgā DALĪBAS MAKSA Bilances un Bilances Juridisko Padomu 12 mēnešu abonentiem – 89 EUR plus PVN, pārējiem – 99 EUR plus PVN Jautājumus semināra vadītājam lūdzam iesūtīt: valts@lid.lv 12. MARTS PLKST. 10.00 –14.30 Komandējumi, darba braucieni, darbinieku nosūtīšana (t.sk. pēdējie grozījumi MK noteikumos Nr. 969). Grozījumi MK noteikumos Nr. 676, grozījumi sociālajā likumdošanā un MK noteikumos Nr. 8 1. Atšķirības starp terminiem «komandējums», «darba brauciens» un «nosūtīšana». 2. Nodokļu sekas, ja darījuma būtība neatbilst terminoloģijai. 3. Noteikumi, kas jāizpilda, sūtot personu komandējumā. 4. Kādas personas sūtāmas darba braucienos? 5. Kādi izdevumi sedzami komandējumā? 6. Kādi izdevumi sedzami darba braucienā? 7. Dienas naudas summas noteikšana Latvijā un ārzemēs. 8. Naktsmītnes izmaksas Latvijā un ārzemēs: no budžeta finansēto institūciju darbiniekiem; privātajiem uzņēmējiem. 9. Izdevumu segšana, ja komandējumā dodas ar savu vai dienesta automašīnu. 10. Atšķirības norēķinos ar personu, ja tā ir nosūtīta: uz vienu apdzīvotu vietu; uz vairākām vietām; ja tā dodas ceļā pirms vai atgriežas mājās pēc rīkojumā norādītā datuma. 11. Komandējuma dokumentālā noformēšana. 12. Norēķini ar darbiniekiem par veiktajiem izdevumiem (arī par darba samaksu). 13. Kādi pastāv ierobežojumi (dienas naudai komandējumos, dienas naudai darba braucienos, naktsmītnes izdevumiem, lietojot taksometrus, citiem izdevumiem)? 14. Grozījumi MK noteikumos Nr. 676 (neapliekamā minimuma noteikšanā). 15. Grozījumi sociālajā likumdošanā un MK noteikumi Nr. 827 (ziņas, ziņojumi). SEMINĀRU VADĪS Mg.sci.oec. MAIJA GREBENKO, praktiskās grāmatvedības speciāliste, žurnāla Bilance galvenā redaktore, ISO sertificēto grāmatvežu asociācijas valdes locekle, Bilances bibliotēkas sērijā izdotās grāmatas «Darba likums un grāmatvedība» autore SEMINĀRS NOTIKS Viesnīcā Radi un Draugi, Mārstaļu ielā 3, Rīgā DALĪBAS MAKSA Bilances un Bilances Juridisko Padomu 12 mēnešu abonentiem – 89 EUR plus PVN, pārējiem – 99 EUR plus PVN Jautājumus semināra vadītājai lūdzam iesūtīt: valts@lid.lv20. MARTS PLKST. 10.00 –14.30 Klienta sākotnējās izpētes praktiskie aspekti. NILLTPFN Seminārā tiks izskatīti jautājumi, kas saistīti ar klienta sākotnējo izpēti, kuru jāveic NILLTPFN likuma subjektiem 1. «Pazīsti savu klientu» – veiksmes atslēga. 2. Klienta identifikācija un datu pārbaude. 3. Patiesā labuma guvēja noskaidrošana. 4. Pārbaude sankciju sarakstos. 5. Politiski nozīmīgas personas statusa noskaidrošana. 6. Darījuma attiecību mērķis un izpratne par klienta saimniecisko darbību. 7. Klienta identifikācijas anketa un sākotnējās izpētes dokumentācija. 8. Klienta riska novērtējums. 9. Klienta akceptēšanas politika. SEMINĀRU VADĪS Mg. oec. JEĻENA MARJASOVA, SIA RS ONE Consulting valdes locekle. Finanšu nozares asociācijas sertificēta speciāliste, konsultē NILLTPF novēršanas un sankciju risku pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmu (IKS) jautājumos – IKS izveidošana, aktualizēšana, audits. Vairāk nekā 20 gadu pieredze korporatīvo finanšu jomā, strādājot Latvijas un starptautiskajos uzņēmumos un vadot ne vien uzņēmumu finanšu darbību, bet arī juridiskos departamentus SEMINĀRS NOTIKS Viesnīcā Radi un Draugi, Mārstaļu ielā 3, Rīgā DALĪBAS MAKSA Bilances un Bilances Juridisko Padomu 12 mēnešu abonentiem – 89 EUR plus PVN, pārējiem – 99 EUR plus PVN Jautājumus semināra vadītājai lūdzam iesūtīt: valts@lid.lv IZBR AUKUMA SEMINĀRS RĒ Z E K N Ē 26. MARTS PLKST. 10.00 –14.30 Svarīgākie jaunumi, kas jāzina grāmatvedim 1. Grozījumi likumā «Par grāmatvedību», likumprojekts «Grāmatvedības likums». 2. Grozījumi MK noteikumos Nr. 676 – IIN parādnieku būs mazāk. 3. IIN atvieglojumi, papildu atvieglojumi. 4. Pensionāru minimālais vecums, pārrēķins, indeksācija. 5. 2020. gada svarīgākie grozījumu sociālajā sfērā, grozījumi likumā «Par maternitātes un slimības apdrošināšanu». 6. Kā turpmāk aprēķinās un izmaksās bezdarbnieka pabalstu. 7. Kā iekļaut vidējā izpeļņā gada prēmiju un neizputināt darba devēju. 8. Aprēķins, nodokļi un VID iesniedzamās atskaites, ja atvaļinājums sākās vienā, bet turpinās citā mēnesī. 9. Grozījumi MK noteikumos Nr. 969 un tiesu prakse, kas attiecas uz komandējumiem. 10. Kas mainīsies grāmatvežu darbā ar Vienotā nodokļu konta ieviešanu. Un vēl daži sīkumi... SEMINĀRU VADĪS Mg.sci.oec. MAIJA GREBENKO, praktiskās grāmatvedības speciāliste, žurnāla Bilance galvenā redaktore, ISO sertificēto grāmatvežu asociācijas valdes locekle, Bilances bibliotēkas sērijā izdotās grāmatas «Darba likums un grāmatvedība» autore SEMINĀRS NOTIKS Viesnīcā Kolonna Hotel RĒZEKNE, Brīvības iela 2, Rēzeknē DALĪBAS MAKSA Bilances un Bilances Juridisko Padomu 12 mēnešu abonentiem – 89 EUR plus PVN, pārējiem – 99 EUR plus PVN Jautājumus semināra vadītājai lūdzam iesūtīt: valts@lid.lv PIED Ā V Ā 24. MARTS PLKST. 10.00 –14.30 Būvniecības grāmatvedība un nodokļu piemērošanas kārtība. Jaunā elektroniskā uzskaites sistēma būvobjektos 1. Būvniecības pakalpojumi un to iedalījums atbilstoši būvniecības reglamentējošiem normatīvajiem dokumentiem. 2. Būvniecības līgumi, būvniecības tāmes, darbu izpildes akti. 3. Pievienotās vērtības likuma 142. panta īpašais piemērošanas režīms būvniecības pakalpojumiem ar 2020. gada 1. janvāri. 4. Avansa maksājumu uzskaite 2019. un 2020. gadā. 5. Ieņēmumu un izmaksu uzskaite. 6. Būvniecības darbu izpildes pakāpes novērtēšana. 7. Jautājumi un atbildes SEMINĀRU VADĪS Mg. oec. MAIJA ĶUDA, Koledžas Grāmatvedība un finanses grāmatvedības pasniedzēja ar ilggadēju pieredzi, praktizējoša grāmatvede, vada lekcijas un seminārus par grāmatvedības uzskaiti celtniecībā, piedalās grāmatvežu profesionālās kompetences sertifikācijas sagatavošanā RAIVIS EKŠTEINS, uzņēmuma InPass pārstāvis, EDLUS risinājumu pārdošanas vadītājs SEMINĀRS NOTIKS Viesnīcā Radi un Draugi, Mārstaļu ielā 3, Rīgā DALĪBAS MAKSA Bilances un Bilances Juridisko Padomu 12 mēnešu abonentiem – 89 EUR plus PVN, pārējiem – 99 EUR plus PVN Jautājumus semināra vadītājiem lūdzam iesūtīt: valts@lid.lvNext >