Jurijs Ņikuļcovs, Rīgas šķīrējtiesas priekšsēdētājs
Ļoti bieži Rīgas šķīrējtiesa saņem jautājumus, kuri saistīti ar kreditoru lūgumu sniegt ieteikumus par soļiem, kuri veicami parāda piedziņas efektīva risinājuma saņemšanai. Nav ideālas receptes vai garantētas instrukcijas, kas sniegtu pilnīgi noteiktu rezultātu. Tomēr jāatzīst, ka praksē vairumā gadījumu, izpildot konkrētus soļus, kreditoram ir iespēja ne tikai atgūt parādu, bet arī noregulēt attiecības ar parādnieku. Turpmāk aprakstīti ieteicamie pasākumi, kas veicami, lai risinātu parāda atgūšanas jautājumu ar parādnieku. Parāda konstatēšana Pirms sākat jebkādu komunikāciju ar parādnieku, pārbaudiet esošo…
Ļoti bieži Rīgas šķīrējtiesa saņem jautājumus, kuri saistīti ar kreditoru lūgumu sniegt ieteikumus par soļiem, kuri veicami parāda piedziņas efektīva risinājuma saņemšanai. Nav ideālas receptes vai garantētas instrukcijas, kas sniegtu pilnīgi noteiktu rezultātu. Tomēr jāatzīst, ka praksē vairumā gadījumu, izpildot konkrētus soļus, kreditoram ir iespēja ne tikai atgūt parādu, bet arī noregulēt attiecības ar parādnieku. Turpmāk aprakstīti ieteicamie pasākumi, kas veicami, lai risinātu parāda atgūšanas jautājumu ar parādnieku.
Parāda konstatēšana
Pirms sākat jebkādu komunikāciju ar parādnieku, pārbaudiet esošo dokumentāciju, savstarpējās vienošanās. Veiciet parāda aprēķinu – cik ilgi kavēts parāds, kādā apjomā, kāda ir bijusi iepriekšējā komunikācija ar parādnieku, vai ir visa nepieciešamā dokumentācija, kura pierāda parādnieka saistības. Sakārtojiet sadarbības partneru un klientu lietas, lai jums būtu vieglāk izprast situāciju ar parādnieku un parāda piedziņas gaitā būtu pieejama visa nepieciešamā informācija.
Šķīrējtiesvedības praksē ir gadījumi, kad strīda risināšanas gaitā tiek noskaidrots, ka ir tikušas noslēgtas mutiskas vai rakstiskas vienošanās starp kreditora darbiniekiem (menedžeriem, debitoru kontrolieriem, pārdevējiem), par kurām pašam kreditoram nav bijusi nojausma. Sakārtota dokumentācija palīdzēs izvairīties no nekorektas informācijas komunikācijā ar parādnieku. Tāpat parāda, soda sankciju un zaudējumu aprēķins ļaus izprast kopējo prasījuma apjomu. Kad esat iepazinušies ar situāciju, varat pārliecinoši sākt komunikāciju ar parādnieku.
Komunikācija ar parādnieku
Pārbaudiet, kāda ir atrunātā kārtība līgumā par komunikāciju pušu starpā, vai pirms tam ir bijusi komunikācija un kāda tā ir bijusi (telefona zvani, e–pasta vēstules, rakstiskas vēstules pa pastu), vai ir saņemtas arī atbildes no parādnieka puses. Iespējams, būsiet pārsteigti, taču bieži rēķini netiek apmaksāti ne tāpēc, ka parādniekam nav naudas, lai samaksātu parādu, bet gan tādēļ, ka sadarbības partneris aizmirst apmaksas termiņu vai uzņēmumā ir risināmas svarīgākas lietas par rēķinu apmaksu. Jums var šķist, kas gan ir svarīgāks par savlaicīgu rēķinu apmaksu, taču partnerim, iespējams, ir svarīgāk noslēgt kādu lielu darījumu, kas ļaus nākotnē norēķināties par visām saistībām. Situācijās, kad komunikācija pušu starpā nav bijusi veiksmīga, esam novērojuši, ka, pusēm satiekoties šķīrējtiesas sēdē, parāda jautājumi tiek atrisināti un iemesls saistību izpildes kavējumam ir bijusi nepietiekama komunikācija starp pusēm vai nenozīmīgi pārpratumi. Protams, ja tomēr parādnieks neatbild uz jūsu centieniem risināt parāda jautājumu labprātīgi, komunikācijas veidam jākļūst stingrākam, proti, jābrīdina parādnieks par iespējamām sekām, kuras to var skart, ja tas nepildīs savas uzņemtās saistības.
Brīdinājuma, atgādinājuma vai pirmstiesas brīdinājuma nosūtīšana
Bieži vien Rīgas šķīrējtiesas konsultanti saņem jautājumus par to, vai obligāti sūtāms parādniekam atgādinājums par parādu pirms prasības sniegšanas šķīrējtiesā. Pārskatiet līgumus, jo tajos ir atrunāta kārtība, kādā komunicējat ar savu parādnieku, tajā skaitā – vai jums rakstiski ir jāinformē parādnieks par parāda esamību. Ja šādas atrunas nav, tad saskaņā ar likumu jums nav obligāta prasība brīdināt parādnieku. Tomēr, izvērtējot tiesu praksi un parāda attiecību noregulēšanu starp pusēm, par labas gribas žestu tiek uzskatīts, ka jūs vēl pēdējo reizi dodat parādniekam iespēju un nosūtāt ierakstītā vēstulē uz personas juridisko vai deklarēto adresi paziņojumu par parāda esamību un tā apjomu. Šajā paziņojumā jūs norādāt parāda faktisko apmēru, termiņu, līdz kuram saistības izpildāmas, un sankcijas, kādas piemērosiet, ja termiņā netiks veikta kavētās saistības izpilde, parāda atmaksa. Noteikti norādiet savus kontaktus, lai parādniekam būtu iespēja ar jums sazināties. Šķīrējtiesvedības praksē sastopamies ar gadījumiem, kad kreditori sūta gan trīs atsevišķus paziņojumus (atgādinājums, brīdinājums, pirmstiesas brīdinājums), gan apvieno visu vienā dokumentā un sūta vienu paziņojumu, kurā ietver visus nosacījumus. Paziņojums sūtāms uz parādnieka juridisko vai deklarēto adresi.
Prasības pieteikuma sagatavošana šķīrējtiesai
Katram uzņēmumam ir izstrādāta sava parāda piedziņas sistēma. Cits nosūta vairākus brīdinājumus, cits vienkārši nodod parāda piedziņu kompānijām, kuras nodarbojas ar saistību izpildes piedziņu, cits novieto parādnieku lietas pie bezcerīgajiem parādiem, pat neko nemēģinot virzīt uz priekšu. Ir uzņēmumi, kuri meklē juridisko palīdzību vai patstāvīgi sniedz prasību tiesā.
Ja parādnieks ir godprātīgs, tad pēc stingrāka paziņojuma saņemšanas tas meklēs komunikāciju ar jums un risinājumu, kā izpildīt savas saistības, vienojoties par parāda atmaksu kaut daļēji. Savukārt, ja sadarbības partneris ir negodprātīgs, tad tas vienkārši ignorēs visus jūsu ziņojumus un meklēs veidus, kā novilcināt parāda atgriešanu. Tikai jūs varat pieņemt lēmumu par sava kapitāla atgriešanu un prasības celšanu šķīrējtiesā! Izvērtējiet, vai prasījums būs vienkāršs vai sarežģīts, vai spēsiet patstāvīgi un diplomātiski pārstāvēt sevi šķīrējtiesvedības procesā.
Praksē ir gadījumi, kad jebkāda pozitīva vienošanās starp pusēm tiek sagrauta tikai tāpēc, ka kāda no pusēm nespēj valdīt emocijas, un loģisks iznākums nav iespējams, jo netiek risināti pamatjautājumi, bet gan personīgā attieksme pret konkrēto situāciju. Šādos gadījumos iesakām labāk noalgot pārstāvi, kurš jūsu vietā vedīs parādu piedziņas lietu, pārstāvēs jūs un jūsu uzņēmumu. Minētais pārstāvis var būt gan uzņēmuma pilnvarota persona, kas ir kompetenta pārstāvēt jūsu uzņēmumu, gan jurists vai advokāts.
Vairāk par prasības pieteikuma sagatavošanu, tā saturu un nepieciešamajiem dokumentiem varat uzzināt Rīgas šķīrējtiesas bezmaksas vebinārā „Svarīgākais, kas jums ir jāzina, sniedzot prasības pieteikumu šķīrējtiesā” (https://webinar.court.lv/lp2_lv).
Pieteikums izpildu raksta saņemšanai
Saņemot šķīrējtiesas spriedumu, ļoti daudzi kreditori saskaras ar jautājumu – ko iesākt tālāk? Šķīrējtiesas spriedumi ir galīgi un nav pārsūdzami. Tomēr, lai varētu sākt sprieduma izpildi un parāda piespiedu piedziņu, ir nepieciešams saņemt valsts tiesas izsniegtu izpildu rakstu. Instrukciju par to, kas nepieciešams un kā saņemt izpildu rakstu, varat atrast Rīgas šķīrējtiesas mājaslapas sadaļā „Atbalsts”, apakšsadaļā „Instrukcijas”. Lai izpildu raksta saņemšana būtu raitāka, iesakām ik pa brīdim konkrētajai valsts tiesas kancelejai pajautāt, kādā stadijā ir izskatīšanas process. Pēc pieredzes ir novērots, ka, jo aktīvāk interesēsieties par izskatīšanas gaitu, jo raitāk uz priekšu virzīsies pats process. Protams, papildus ir jārēķinās, ka arī valsts tiesas seko līdzi likumā noteiktajiem minimālajiem termiņiem, kas dodami atbildētājam viedokļa izteikšanai.
Pieteikums tiesu izpildītājam izpildu darbu uzsākšanai un veikšanai
Pēc izpildu raksta saņemšanas kreditors iesniedz pieteikumu zvērinātam tiesu izpildītājam par parāda piespiedu piedziņu. Pieteikumu piespiedu parāda piedziņai ir nepieciešams aizpildīt un iesniegt zvērinātam tiesu izpildītājam kopā ar izpildu rakstu. Lai tiesu izpildītājs pieņemtu izpildu rakstu un reģistrētu to lietvedībā, ir nepieciešams apmaksāt valsts nodevu. Kreditoram pirms pieteikuma iesniegšanas no sākuma ir jāsagatavo avansa rēķins interneta vietnē https://izsoles.ta.gov.lvun jāapmaksā valsts nodeva par izpildu raksta iesniegšanu tā izpildei. Tad zvērināts tiesu izpildītājs varēs pieņemt izpildu rakstu un uzsākt izpildu darbības pret parādnieku. Līdzīgi kā ar procesu izpildu raksta saņemšanā, iesakām periodiski interesēties par parāda piedziņas procesiem. Jūsu interese par sava kapitāla atgūšanu veicinās arī aktivitāti tās personas darbībās, kura būs atbildīga par jūsu parāda piespiedu piedziņu.
Atcerieties – ikkatrs no mums zina labāk, kā vadīt savu uzņēmējdarbību! Tāpēc tikai jūsu rokās ir uzņēmuma izaugsme, un minētie soļi ir instrumenti, kurus varat izmantot ceļā uz šo izaugsmi.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.