0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

NODOKĻILIKUMDOŠANAKādas plašas izmaiņas plānotas akcīzes nodokļa regulējumā?

Kādas plašas izmaiņas plānotas akcīzes nodokļa regulējumā?

Ikars Kubliņš, pēc likumprojekta materiāliem

Valdības sēdē 1. aprīlī izskatītais likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" iezīmē būtiskas izmaiņas akcīzes nodokļa regulējumā Latvijā, reaģējot gan uz digitalizācijas izaicinājumiem un Eiropas Savienības (ES) tiesību aktu prasībām, gan vietējā tirgus aktualitātēm. Apskatīsim galvenās plānotās izmaiņas, kas varētu ietekmēt gan uzņēmējus, gan patērētājus. Pārrobežu darījumi un digitalizācija Viens no būtiskākajiem grozījumu mērķiem ir modernizēt akcīzes preču regulējumu, ņemot vērā straujo digitalizācijas attīstību un pieaugošo pārrobežu darījumu skaitu. Likumprojekts paredz precizēt nosacījumus Latvijas uzņēmumu darbībām ar akcīzes precēm, kas fiziski neatrodas Latvijā. Turpmāk varētu nebūt nepieciešama speciāla atļauja (licence) darbībām ar akcīzes precēm,…


Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu

BilancePLZ ar 7 dienu izmēģinājumu par 1€

24,99 /mēnesī
Ikmēneša abonements
  • Bezlimita pieeja VISIEM portāla un žurnāla rakstiem 1 lietotājam
  • E-žurnāls BILANCE
  • Iekļauts juridisko padomu saturs
  • 7 dienu izmēģinājums tikai par 1€ (ar automātisku turpināšanu)
0,74€ /dienā

BILANCE internetā
+ BilancePLZ

269 /gadā
12 mēnešu abonements
  • Bezlimita pieeja VISIEM portāla un žurnāla rakstiem 3 lietotājiem
  • E-žurnāls BILANCE
  • Iekļauts juridisko padomu saturs
  • Dāvanā 100+ semināru videotēka vairāk nekā 5000 € vērtībā!

Jau ir abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
jaunākie
vecāki populārakie
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Valdības sēdē 1. aprīlī izskatītais likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" iezīmē būtiskas izmaiņas akcīzes nodokļa regulējumā Latvijā, reaģējot gan uz digitalizācijas izaicinājumiem un Eiropas Savienības (ES) tiesību aktu prasībām, gan vietējā tirgus aktualitātēm. Apskatīsim galvenās plānotās izmaiņas, kas varētu ietekmēt gan uzņēmējus, gan patērētājus.
Foto: Unsplash.com

Pārrobežu darījumi un digitalizācija

Viens no būtiskākajiem grozījumu mērķiem ir modernizēt akcīzes preču regulējumu, ņemot vērā straujo digitalizācijas attīstību un pieaugošo pārrobežu darījumu skaitu. Likumprojekts paredz precizēt nosacījumus Latvijas uzņēmumu darbībām ar akcīzes precēm, kas fiziski neatrodas Latvijā. Turpmāk varētu nebūt nepieciešama speciāla atļauja (licence) darbībām ar akcīzes precēm, kas atrodas ārpus Latvijas un nav paredzēts tās importēt, ievest vai saņemt Latvijā, ja uz tām attiecas noteikumi par trīsstūrveida darījumiem PVN jomā vai ja tās tiek pārvietotas tranzītā caur Latviju (Latvijas komersants varētu iegādāties akcīzes preces no darījuma partnera vienā ES dalībvalstī un piegādāt šīs akcīzes preces galasaņēmējam otrajā ES dalībvalstī). Šīs izmaiņas atvieglos administratīvo slogu uzņēmumiem, kas iesaistīti starptautiskā tirdzniecībā ar akcīzes precēm, kuras fiziski nešķērso Latvijas robežu.

Atbalsts mazajiem alkohola ražotājiem

Likumprojekts paredz novērst konkurences kropļojumus starp vietējiem un citu ES dalībvalstu mazajiem alkoholisko dzērienu ražotājiem. Plānots definēt patstāvīga vidējā pārējo alkoholisko dzērienu ražotāja jēdzienu, lai arī šie ražotāji varētu piemērot samazināto akcīzes nodokļa likmi par pirmajiem 1000 litriem absolūtā spirta. Lai novērstu konkurences kropļojumu starp pārējo alkoholisko dzērienu mazajiem ražotājiem Latvijā un pārējo alkoholisko dzērienu mazajiem ražotājiem citās dalībvalstīs, kam ir tiesības piemērot samazināto akcīzes nodokļa likmi par 1000 litriem absolūtā spirta, ir nepieciešams likumā paredzēt, ka samazināto akcīzes nodokļa likmi par 1000 litriem absolūtā spirta piemēro ne tikai pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem, ko saražo mazā alkoholisko dzērienu darītava, bet arī patstāvīgais vidējais pārējo alkoholisko dzērienu ražotājs. Tāpat tiks veikti tehniski precizējumi likuma pantos, lai regulējums attiecībā uz dažādiem alkoholiskajiem dzērieniem būtu vienveidīgāks. Šie grozījumi varētu veicināt mazo un vidējo alkohola ražotāju attīstību Latvijā.

Precizējumi attiecībā uz akcīzes preču zudumiem

Likumprojektā ir ietverti papildinājumi par akcīzes preču pilnīgu iznīcināšanu vai neatgriezenisku zudumu, kas radušies neparedzētu apstākļu dēļ. Tiek precizēta kārtība, kādos gadījumos par šādiem zudumiem nav jāmaksā akcīzes nodoklis, saskaņojot to ar ES direktīvas prasībām. Apstiprināts noliktavas turētājs vai reģistrēts nosūtītājs, kas nosūtījis akcīzes preces, maksā akcīzes nodokli par akcīzes preču zudumiem, ņemot vērā zudumu apjomu un citus saņēmēja dalībvalsts nosacījumus. Akcīzes nodokli maksā tās dalībvalsts budžetā, kurā akcīzes preču zudumi konstatēti, pēc šīs dalībvalsts akcīzes nodokļa likmēm un citiem nosacījumiem. Pēc attiecīgās dalībvalsts nodokļu administrācijas pieprasījuma Valsts ieņēmumu dienests kontrolē šā akcīzes nodokļa iekasēšanu un pārskaitīšanu tās dalībvalsts budžetā, kurā akcīzes preču zudumi konstatēti. Vienlaikus tiek precizēta akcīzes nodokļa piemērošana akcīzes preču daļējiem zudumiem, atstājot spēkā Ministru kabineta noteikumos Nr. 662 noteiktās normas.

Tabakas izstrādājumu regulējums

Plānots precizēt akcīzes nodokļa atbrīvojumu piemērošanu tabakas izstrādājumiem, ko apstiprināts noliktavas turētājs izmanto to kvalitātes noteikšanai vai citu, ar akcīzes nodokli neapliekamu tabakas izstrādājumu ražošanai. Plānots atcelt akcīzes nodokļa atbrīvojums neapstrādātām tabakas lapām, kas paredzētas augsnes uzlabošanas vai augu aizsardzības līdzekļu ražošanai, ņemot vērā ES regulējumu par augu aizsardzības līdzekļiem. Tāpat tabakas lapas vairs nebūtu jāmarķē ar akcīzes nodokļa markām saistībā ar drošības elementu, ņemot vērā citu ES dalībvalstu pieredzi.

Akcīzes nodokļa markas

Likumprojektā ir iekļauts atsevišķs regulējums par akcīzes nodokļa samaksu par zudušajām akcīzes nodokļa markām, nosakot arī samaksas termiņu (ne vēlāk kā līdz nākamā mēneša 23. datumam pēc taksācijas perioda beigām). Paredzēts arī akcīzes nodokļa atbrīvojums akcīzes nodokļa markām, kas zudušas nepārvaramas varas dēļ. Tiek precizēta kārtība attiecībā uz atpakaļ nodotajām un nederīgajām akcīzes nodokļa markām, paredzot, ka par tām samaksāto akcīzes nodokli varēs atgūt trīs gadu laikā. Tāpat tiks saskaņotas normas par akcīzes marku atdošanu gadījumos, kad akcīzes preces ir izvestas uz citu ES dalībvalsti.

Citi būtiski precizējumi

  • Tiek precizēts akcīzes nodokļa samaksas termiņš par Latvijā konstatēto akcīzes preču iztrūkumu, kas radies, pārvietojot preces no citām ES dalībvalstīm.
  • Noteikts akcīzes nodokļa samaksas termiņš par neizmantotām akcīzes nodokļa markām, ja ir zaudējusi spēku vai anulēta speciālā atļauja (licence) vai nodrošinājuma apliecība.
  • Tiek atjaunināta atsauce uz spēku zaudējušu ES regulu, kas attiecas uz akcīzes preču pārvietošanu atliktā nodokļa maksāšanas režīmā.
  • Precizēts regulējums par akcīzes nodokļa atmaksu par patēriņam nodotām akcīzes precēm, kuras sertificēts nosūtītājs nosūta uz citu ES dalībvalsti.
  • Nodrošināta ES direktīvas prasību pārņemšana attiecībā uz atbrīvojumu no akcīzes nodokļa energoproduktu pārvietošanai pa nostiprinātiem cauruļvadiem.
  • Veikti tehniski precizējumi likuma pielikumā par akcīzes nodokļa piemērošanu atsevišķiem naftas produktiem.
  • Precizēts, ka darbības ar akcīzes precēm ir tiesīga veikt persona, kura ir tiesīga veikt saimniecisko darbību.
  • Pielāgots akcīzes nodokļa markēšanas regulējums alkoholiskajiem dzērieniem, kas fasēti iepakojumā pēc svara.
  • Veikti grozījumi attiecībā uz akcīzes nodokļa atbrīvojumiem diplomātiem un starptautiskajām organizācijām, saskaņojot tos ar ES direktīvas prasībām un atsakoties no atsevišķiem ierobežojumiem attiecībā uz degvielas daudzumu un atbrīvojumu neattiecināšanu uz alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem noteiktos gadījumos.
  • Paaugstināts vecuma slieksnis akcīzes nodokļa atbrīvojuma nepiemērošanai tabakas izstrādājumiem un tiem pielīdzinātajiem produktiem, saskaņojot to ar Tabakas aprites likuma izmaiņām.
  • Precizēts regulējums attiecībā uz nacionālo naftas produktu drošības rezervju pārvaldītāju, nosakot, ka tam nav nepieciešama speciāla atļauja (licence) noteiktos apstākļos.
  • Atjaunināta terminoloģija saistībā ar lauksaimniekiem piešķirtajiem tiešajiem maksājumiem.
  • Mainīta institūcija, kas atbildīga par de minimis atbalsta piešķiršanu samazinātai akcīzes nodokļa likmei dabasgāzei.
Likumprojekts vēl jāskata Saeimā.

Lasiet arī: