Kādas izmaiņas varētu sagaidīt attiecībā uz VID veikto nokavējuma naudas aprēķināšanu?
Pēc likumprojekta anotācijas un valdības sēdes informācijas
Ar Finanšu ministrijas rosinātajiem grozījumiem likumā "Par nodokļiem un nodevām", kas 1. aprīlī tiek izskatīti valdības sēdē, paredzēts pārskatīt regulējumu gadījumos, kad nodokļu maksājums ir saņemts normatīvajos aktos noteiktajā termiņā, bet nodokļu deklarācija ir iesniegta ar kavējumu, tāpēc tiek aprēķināta nokavējuma nauda. Tāpat, kā atzinis Valsts ieņēmumu dienests (VID), vismaz 70% no kopējiem iesniegumiem un sūdzībām ir tieši par nokavējuma naudu. Šādu nokavējuma naudas aprēķina principu nodokļu maksātāji uztver kā sodīšanu par deklarācijas iesniegšanas kavēšanu vai deklarācijas precizēšanu. Nodokļu maksātāji bieži izsaka neapmierinātību arī ar pareiza maksāšanas termiņa datuma noteikšanu, ja maksāšanas termiņš iekrīt…
Ar Finanšu ministrijasrosinātajiem grozījumiem likumā "Par nodokļiem un nodevām", kas 1. aprīlī tiek izskatīti valdības sēdē, paredzēts pārskatīt regulējumu gadījumos, kad nodokļu maksājums ir saņemts normatīvajos aktos noteiktajā termiņā, bet nodokļu deklarācija ir iesniegta ar kavējumu, tāpēc tiek aprēķināta nokavējuma nauda.
Tāpat, kā atzinis Valsts ieņēmumu dienests (VID), vismaz 70% no kopējiem iesniegumiem un sūdzībām ir tieši par nokavējuma naudu. Šādu nokavējuma naudas aprēķina principu nodokļu maksātāji uztver kā sodīšanu par deklarācijas iesniegšanas kavēšanu vai deklarācijas precizēšanu. Nodokļu maksātāji bieži izsaka neapmierinātību arī ar pareiza maksāšanas termiņa datuma noteikšanu, ja maksāšanas termiņš iekrīt ar Ministru kabineta rīkojumu pārceltajā darbadienā vai dienā, uz kuru pārceļ darbadienu (sestdienā). Attiecīgi likumā ir nepieciešams precizēt maksāšanas termiņa noteikšanas kārtību, ja maksāšanas termiņš iekrīt brīvdienā.
FM norāda, ka nokavējuma naudu Maksājumu administrēšanas informācijas sistēma (MAIS) aprēķina un iegrāmato katru dienu, radot ļoti lielu transakciju daudzumu. Šāda apjomīgu datu uzglabāšana, arhivēšana un uzturēšana ir ļoti dārga. Savukārt, vērtējot datu apjoma struktūru, konstatēts, ka lielāko daļu no datiem veido tieši nokavējuma naudas, proti, 85% no kopējo transakciju skaita, kas summas izteiksmē ir apmēram 15 miljoni eiro. Tajā pat laikā svarīgākās transakcijas uz pamatsummām sastāda tikai 15% no kopējā skaita, kas summas izteiksmē ir apmēram 10 miljardi eiro. Tādējādi, lai samazinātu administratīvo slogu un atvieglotu nokavējuma naudas piemērošanas mehānismu, ir nepieciešams pārskatīt arī nokavējuma naudas aprēķina biežumu.
Ko norādīts likumprojekta anotācijā, lai veicinātu sadarbību ar nodokļu maksātājiem attiecībā uz tiem maksājumiem, kas savlaicīgi veikti vienotajā nodokļu kontā, un mazinātu administratīvo slogu, paredzēts veikt grozījumus likuma 29. pantā.
Pants tiks papildināts ar 3.1 daļu, kas noteiks: ja normatīvajos aktos noteiktais nodokļa, nodevas un cita valsts noteiktā maksājuma maksāšanas termiņš sakrīt ar brīvdienu vai svētku dienu, tad par maksāšanas dienu uzskatāma nākamā darbdiena.
Grozījumi arī paredz, ka par vienotajā nodokļu kontā iemaksājamo nodokļu (izņemot muitas nodokli), nodevu un citu valsts noteikto maksājumu samaksas termiņa nokavējumu maksātājam nokavējuma naudu aprēķinās divas reizes mēnesī - katra mēneša 1. un 15. datumā. Un tā kā nokavējuma naudas aprēķins tiks veikts divas reizes mēnesī, tad starp aprēķina periodiem budžetā iemaksājamās VID administrējamās maksājuma summas paliks nemainīgas (konstantas). Nokavējuma naudu rēķinās par noteiktu periodu, t. i.:
1. periods būs no nodokļu samaksas termiņa - mēneša 23. datuma - nākamās dienas (24. datums vai nākamā darbdiena) līdz samaksas perioda mēneša pēdējam datumam;
2. periods būs no samaksas perioda nākošā mēneša 1. datuma līdz 14. datumam.
Tādējādi nodokļu maksātājam tiek dots noteikts dienu skaits katra perioda nokavējuma naudas apmaksai.
Šāds risinājums neradīs situācijas, kad nokavējuma nauda var mainīties un nākas maksāt papildus.Tas ir arī vienkāršs un nepārprotams, jo mēnesī varēs būt tikai divas konkrētas nokavējuma naudu summas, kuru nomaksai tiek dots pietiekams laiks.
Tāpat šāds aprēķins būtu vieglāk administrējams, jo tiktu izslēgtas visas kļūdas, kas saistās ar noapaļošanu, pārrēķinu pa dienām un tamlīdzīgi. Samazināsies arī jautājumu skaits no nodokļu maksātāju puses un tiks ietaupīti VID darbinieku resursi, sniedzot skaidrojumus par nokavējuma naudas aprēķinu.
Ja deklarācija tiek precizēta
Likumprojektā iekļautie grozījumi likuma 29. pantā paredz, ka, precizējot iesniegto deklarāciju un palielinot budžetā iemaksājamo nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto maksājumu aprēķinu summu, nokavējuma naudu neaprēķinās, ja izpildīsies abi minētie nosacījumi:
1) normatīvajā aktā noteiktajā termiņā ir saņemta iemaksa vienotajā nodokļu kontā vismaz tādā apmērā, kādā nodoklis deklarēts ar iesniegto deklarācijas precizējumu (ja ar sākotnējo deklarāciju būtu jau bijusi deklarēta korekta maksājumu summa, tad vienotajā nodokļu kontā pieejamā nauda būtu bijusi pietiekama šīs saistības segšanai);
2) uz deklarācijas precizēšanas brīdi šī iemaksa nav izmantota citu saistību segšanai.
Ja izpildās abi nosacījumi, tad nokavējuma naudu neaprēķinās par periodu no dienas, kad vienotajā nodokļu kontā ir pieejama iemaksa, lai pilnībā segtu saistību, kas radusies ar iesniegto deklarācijas precizējumu, līdz deklarācijas precizējuma iesniegšanas dienai. vienlaikus grozījumi tiek virzīti, lai nodokļu maksātājus motivētu savlaicīgi un precīzi aprēķināt un samaksāt nodokļus t. i., termiņā iesniegt pareizu aprēķinu un veikt precīzu maksājumu (likuma "Par nodokļiem un nodevām" 15. panta pirmās daļas 1., 2. un 3. unkts), lai vienotajā nodokļu kontā neuzkrātu nepamatotas iemaksas ar mērķi nodrošināties pret gadījumiem, kad, iespējams, nodokļi nav aprēķināti pareizi.
Ja nokavēts deklarācijas iesniegšanas termiņš - naudas sods, ne nokavējuma nauda
Likuma grozījumi rosināti arī attiecībā uz situāciju, kad noteiktajā termiņā ir saņemta iemaksa vienotajā nodokļu kontā, bet deklarācija ir iesniegta, pārkāpjot normatīvajos aktos noteikto iesniegšanas termiņu. Ja minētā iemaksa nav izmantota citu normatīvajos aktos noteiktajā iesniegšanas termiņā iesniegto deklarāciju aprēķinu segšanai, tad šādā gadījumā administratīvā pārkāpuma lietas ietvaros būtu jāpiemēro naudas sods par deklarācijas nesniegšanu laikus, nevis jāaprēķina nokavējuma nauda, uzskata likumprojekta izstrādātāji.
Likuma 141. pantā ir paredzēta administratīvā atbildība par nodokļu deklarāciju iesniegšanas termiņu neievērošanu. Lai mazinātu gadījumus, kad netiek ievēroti deklarāciju iesniegšanas termiņi, un uzlabotu nodokļu nomaksas un deklarāciju iesniegšanas disciplīnu, tiem nodokļu maksātājiem, kuriem VID informācijas sistēmās būs fiksēts pienākums iesniegt deklarāciju, saskaņā ar likuma 18. panta pirmās daļas 33. punktu MAIS ir iestrādāti automātiskie atgādinājumi par drīzumā iesniedzamo nodokļu deklarāciju vai informatīvo deklarāciju, vienlaikus informējot, ka par deklarācijas iesniegšanas termiņa neievērošanu nodokļu maksātājam var piemērot administratīvo sodu. Atgādinājumi tiek nosūtīti ne vēlāk kā piecas dienas pirms attiecīgās deklarācijas iesniegšanas. Ja nākamajā dienā pēc likumā noteiktā deklarācijas iesniegšanas termiņa nebūs iesniegta deklarācija, tiks nosūtīts automātisks brīdinājums, ka par deklarācijas iesniegšanas termiņa neievērošanu normatīvie akti paredz administratīvo sodu.
Turklāt pēdējos gados normatīvajā regulējumā ir iestrādāti nodokļu maksātājiem labvēlīgi/pretimnākoši risinājumi, kas paredz iespēju nodokļu maksātājam nesagatavot un neiesniegt atsevišķos gadījumos nodokļu deklarācijas, – to nodokļu maksātāja vietā nodrošina VID. Piemēram, attiecībā uz saimnieciskās darbības ieņēmumu kontu – ja saimnieciskās darbības veicējs izvēlēsies izmantot minēto kontu, tad deklarācija VID nebūs jāiesniedz, jo informācija par veiktajām iemaksām automātiski tiks nodota VID, kur automātiski tiks sagatavota mikrouzņēmumu nodokļa (MUN) deklarācija un aprēķināts (arī ieturēts) maksājamais nodoklis, un tādējādi samazināsies MUN deklarāciju apzinātas neiesniegšanas risks.
Plānots, ka grozījumi likuma 29. pantā attiecībā uz nokavējuma naudas aprēķināšanu varētu stāties spēkā no 2026. gada 1. janvāra. Likumprojekts vēl jāskata Saeimā.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.