Finanšu analīzes koeficientu izmantošana gada pārskata sastādīšanā
Katrīna Linarte, zvērināta revidenta palīdze un grāmatvede
Turpinot Bilances Nr. 6 (486), 2022. gada jūnijs) rakstu «2021. gada pārskata sastādīšanas ceļvedis», nedaudz jau vadības ziņojuma sadaļā pieskāros finanšu analīzes koeficientiem, šajā rakstā turpināsim šo tēmu. Apskatīsim biežāk izmantotos finanšu analīzes koeficientus un iepazīsim tos tuvāk. Kam nepieciešama finanšu analīze? Finanšu analīze ir ļoti aktuāla katrai sabiedrībai, tā sniedz iespēju pieņemt vadībai korektus finanšu lēmumus, lai uzņēmums spētu sekmīgi attīstīties, palielinātu ražošanas/pārdošanas apjomus, noturētu pozīciju tirgū, efektīvi pārvaldītu savus resursus, kā arī laikus pieņemtu lēmumus, lai…
Turpinot Bilances Nr. 6 (486), 2022. gada jūnijs) rakstu «2021. gada pārskata sastādīšanas ceļvedis», nedaudz jau vadības ziņojuma sadaļā pieskāros finanšu analīzes koeficientiem, šajā rakstā turpināsim šo tēmu. Apskatīsim biežāk izmantotos finanšu analīzes koeficientus un iepazīsim tos tuvāk.
Kam nepieciešama finanšu analīze?
Finanšu analīze ir ļoti aktuāla katrai sabiedrībai, tā sniedz iespēju pieņemt vadībai korektus finanšu lēmumus, lai uzņēmums spētu sekmīgi attīstīties, palielinātu ražošanas/pārdošanas apjomus, noturētu pozīciju tirgū, efektīvi pārvaldītu savus resursus, kā arī laikus pieņemtu lēmumus, lai mazinātu finanšu riskus u.c. Šis ir labs instruments, ko katra sabiedrība var izmantot. Jau jūnija numura rakstā minēju, ka, izmantojot finanšu analīzes koeficientus vadības ziņojumā, jābūt uzmanīgiem ar rezultātu interpretāciju, jo rādītāji jāvērtē ne tikai pēc noteiktām robežvērtībām, bet katra izmaiņa jāvērtē individuāli un jāskatās, vai nav bijuši notikumi pārskata gadā, kas varēja ietekmēt konkrēto rādītāju. Atceramies, ka mūsu uzdevums nav parādīt sabiedrību no sliktās puses, bet sniegt patiesu un skaidru priekšstatu.
Finanšu analīzes veidi ir vairāki — deskriptīvie, predikatīvie un normatīvie.
Mēs pievērsīsimies populārākajai deskriptīvai modeļa metodei — analītisko koeficientu aprēķināšanai.
Finanšu koeficienti ir divu finanšu uzskaites skaitlisku raksturotāju attiecība.
Koeficientus izmanto:
sabiedrības darbības salīdzināšanai dažādos laika posmos;
līdzīgu sabiedrību salīdzināšanai, izmantojot nozares vidējo rādītāju;
dažādu sabiedrības uzskaites datu standartizēšanai.
Novērtējot sabiedrības finansiālo stāvokli, jāizvērtē koeficienti kopumā, nevis katrs atsevišķi, tāpat jāņem vērā ne tikai tekošie analīzes rezultāti, bet jāvērš uzmanība uz vairākiem periodiem, jāskatās attīstības dinamika, izmaiņas un tendences.
Tikai rādītāji/koeficienti vieni paši neko nenozīmē, svarīgāko informāciju iegūstam, tos salīdzinot.
Apskatīsim visbiežāk izmantotos finanšu analīzes koeficientus, kurus lieto gada pārskatos.
1. Finanšu stabilitātes analīze
Tā ļauj izvērtēt uzņēmuma finansēšanas avotu sastāvu. Šie koeficienti ir īpaši noderīgi, vērtējot uzņēmuma maksātnespējas iespējamību, tādēļ kreditori un piegādātāji dod priekšroku uzņēmumiem ar augstu pašu kapitāla īpatsvaru un lielāku finanšu patstāvību.
Visu saistību rādītājs
Saistības / Aktīvu (Pasīvu) kopsumma
Šis rādītājs liecina par aizņemtā kapitāla līdzdalības pakāpi uzņēmuma rīcībā esošo aktīvu finansēšanā.
Finansiālā līdzsvara koeficients
Saistības / Pašu kapitāls
Koeficients raksturo, cik lielā mērā uzņēmums ir atkarīgs no aizņemta kapitāla. Augsts rādītājs nozīmē, ka uzņēmums daudz izmanto aizņemto kapitālu, kas uzņēmumam rada papildu izmaksas procentu maksājuma veidā. Pārāk zems koeficients var liecināt par to, ka uzņēmumam nepieciešams piesaistīt papildu finanšu resursus, lai uzlabotu savu ienesīgumu.
Pašu kapitāla līdzdalība uzņēmuma īpašuma finansēšanā
Pašu kapitāls / Aktīvu kopsumma
2. Rentabilitātes rādītāji
Tie atspoguļo līdzekļu ieguldījuma kopējās efektivitātes novērtējumu, tādēļ tie ir nozīmīgi rādītāji, raugoties no īpašnieku un vadības skatupunkta. Katra uzņēmēja interesēs ir iegūt maksimālo peļņu, un tieši šie koeficienti parāda, vai bizness norit veiksmīgi.
Pārdošanas rentabilitāte
Peļņa pirms procentu un nodokļu atskaitīšanas / Apgrozījums
Rādītājs raksturo peļņas lielumu uzņēmuma ieņēmumos, t.i., rāda peļņu uz pārdošanas (apgrozījuma) vienību.
Aktīvu (kopkapitāla) rentabilitāte
Peļņa pirms procentu un nodokļu atskaitīšanas / Aktīvu kopsumma
Šis ir visbiežāk lietotais rentabilitātes rādītājs. Koeficients rāda, cik efektīvi uzņēmumā izmanto aktīvus, lai gūtu ienākumus.
Pašu kapitāla rentabilitāte
Tīrā peļņa / Pašu kapitāls
Sabiedrību īpašniekiem šis ir svarīgākais rentabilitātes rādītājs. Tas rāda, cik daudz peļņas iegūts uz katru īpašnieku ieguldīto eiro sabiedrībā.
3. Likviditātes rādītāji
Tie parāda sabiedrības spēju samērā īsā laikā transformēt naudā dažādus aktīvus. Sabiedrības likviditāte interesē vairākas analīzes lietotāju grupas, īpaši kreditorus, lai pārliecinātos, ka aizdevums tiks atmaksāts. Koeficienti ļauj novērtēt, cik vērtīgi ir sabiedrības aktīvi, tomēr šo rādītāju analīze jāveic rūpīgi, jo likviditātes pieaugums var būt gan pozitīvs, gan negatīvs signāls.
Kopējais likviditātes rādītājs
Apgrozāmie līdzekļi / Īstermiņa parādi
Šis rādītājs raksturo sabiedrības spēju segt īstermiņa saistības, tātad, jo augstāks ir šis rādītājs, jo augstāk ir jāvērtē sabiedrības maksātspēja. Praksē uzskata, ka ir lietderīgi, lai šis rādītājs būtu apmēram 2, tādā gadījumā sabiedrības spējas nokārtot īstermiņa saistības ir reālas. Pārāk augsts likviditātes koeficients liecina par neracionālu apgrozāmo līdzekļu izmantošanu.
Ātrās likviditātes rādītājs jeb starpposma likviditātes koeficients
Uzskata, ka šim rādītājam jābūt apmēram 1, jo tikai tādā gadījumā sabiedrība reāli spēj segt savas īstermiņa saistības. Zems šā rādītāja līmenis, ja ir augsts kopējās likviditātes līmenis, liecina, ka ievērojama daļa apgrozāmo līdzekļu ir ieguldīta krājumos. Augsts starpposma likviditātes līmenis parasti nozīmē, ka bankas kontos ir uzkrājies pārmērīgi daudz naudas līdzekļu.
Koeficients parāda, kādu daļu no īstermiņa saistībām sabiedrība var segt ar brīvajiem naudas līdzekļiem.
Bieži tiek izmantoti arī tādi koeficienti kā krājumu aprites koeficients (lieto vairāk uzņēmumiem, kas nodarbojas ar ražošanu un ir lieli krājumi, debitoru un kreditoru aprites koeficientu, taču šeit nav galvenais princips, jo vairāk koeficientu, jo labāk. Svarīgi šos koeficientus mācēt korekti skaidrot.
Piemērs
Turpmāk sniegti PZA (peļņas vai zaudējuma aprēķina) un bilances dati uzņēmumam SIA «X» par 2020. un 2021. gadu, kas pamatā nodarbojas ar šķeldas ražošanu. Uzņēmums dibināts pirms trim gadiem, nodarbina 5–6 cilvēkus, ir sava tehnika (kravas mašīna, šķeldotāji, eksvatori, traktori u.c.).Aprēķināsim uzņēmumam SIA «X» pa vienam finanšu stabilitātes, rentabilitātes un likviditātes koeficientam!
1. tabula
Peļņas vai zaudējumu aprēķins
Klasificēts pēc izdevumu funkcijām (PZA2)
Posteņa nosaukums
Rindas kods
Pārskata gada beigās
Iepriekšējā pārskata gada beigās
1. Neto apgrozījums
10
218 753
240 377
b) no citiem pamatdarbības veidiem
30
218 753
240 377
2. Pārdotās produkcijas ražošanas pašizmaksa, pārdoto preču vai sniegto pakalpojumu iegādes izmaksas
40
156 516
130 493
3. Bruto peļņa vai zaudējumi
50
62 237
109 884
4. Pārdošanas izmaksas
60
0
11 624
5. Administrācijas izmaksas
70
2 373
1 667
6. Pārējie saimnieciskās darbības ieņēmumi
80
2 839
584
13. Peļņa vai zaudējumi pirms uzņēmumu ienākuma nodokļa
240
62 703
97 177
15. Pelņa vai zaudējumi pēc uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķināšanas
260
62 703
97 177
18. Pārskata gada peļņa vai zaudējumi
290
62 703
97 177
2. tabula
Bilances aktīvs
Posteņa nosaukums
Rindas kods
Pārskata gada beigās
Iepriekšējā pārskata gada beigās
Ilgtermiņa ieguldījumi
10
II. Pamatlīdzekļi:
90
6. Pārējie pamatlīdzekļi un inventārs
190
72 922
50 902
II. Pamatlīdzekļi kopā
220
72 922
50 902
III. Ilgtermiņa finanšu ieguldījumi:
230
Ilgtermiņa ieguldījumi kopā
340
72 922
50 902
Apgrozāmie līdzekļi
350
I. Krājumi:
360
1. Izejvielas, pamatmateriāli un palīgmateriāli
370
8 856
1 835
3. Gatavie ražojumi un preces pārdošanai
390
8 087
1 711
4. Avansa maksājumi par krājumiem
400
7 650
4 950
I. Krājumi kopā
450
24 593
8 496
II. Debitori:
460
1. Pircēju un pasūtītāju parādi
470
55 936
42 180
4. Citi debitori
500
7 287
5 918
7. Nākamo periodu izmaksas
530
264
0
8. Uzkrātie ieņēmumi
540
0
245
II. Debitori kopā
550
63 487
48 343
III. Īstermiņa finanšu ieguldījumi:
560
IV. Nauda
620
13 169
14 093
Apgrozāmie līdzekļi kopā
630
101 249
70 932
BILANCE
640
174 171
121 834
3. tabula
Bilances pasīvs
Posteņa nosaukums
Rindas kods
Pārskata gada beigās
Iepriekšējā pārskata gada beigās
Pašu kapitāls:
650
1. Akciju vai daļu kapitāls (pamatkapitāls)
660
1 400
1 400
5. Rezerves:
700
6. Iepriekšējo gadu nesadalītā peļņa vai nesegtie zaudējumi
780
96 883
–294
7. Pārskata gada peļņa vai zaudējumi
790
92 703
97 177
Pašu kapitāls kopā
800
160 986
98 283
Uzkrājumi:
810
Ilgtermiņa kreditori:
860
Īstermiņa kreditori:
1020
4. Citi aizņēmumi
1060
0
251
6. Parādi piegādātājiem un darbuzņēmējiem
1080
8 833
21 478
10. Nodokļi un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas
1120
2 085
687
11. Pārējie kreditori
1130
2 265
1 133
14. Uzkrātās saistības
1160
2
2
Īstermiņa kreditori kopā
1180
13 185
23 551
BILANCE
1190
174 171
121 834
4. tabula
Rādītāju salīdzināšana
Rādītājs
2021. gads
2020. gads
Skaidrojums
Visu saistību rādītājs
13 185 / 174 171 = 0,06
23 551 / 121 834 = 0,19
Koeficients norāda, ka sabiedrība nav atkarīga no aizņemta kapitāla. Salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskatu gadu rādītājs strauji samazinājies, tāpēc vadība varētu apdomāt piesaistīt papildu finanšu resursus,
lai uzlabotu savu ienesīgumu, ko vadība plāno arī darīt — iepirkt jauno šķeldotāju.
Pārdošanas rentabilitāte
62 703 / 218 753 = 0,29
97 177 / 240 377 = 0,40
Salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu peļņa uz vienu apgrozījuma vienību samazinājās, jo dēļ Covid–19 ietekmes samazinājās ražošanas apjomi.
Ātrā likviditāte
76 656 / 13 185 = 5,81
62 436 / 23,551 = 2,65
Norāda, ka sabiedrība ir spējīga segt savas saistības.
Vēlreiz vēršu uzmanību, ka finanšu analīzes koeficientu rezultāti jāvērtē salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu (mēnesi u.c. periodu), nozari u.c. Jāpārzina uzņēmumā notiekošie procesi (saimnieciskā darbība, tirgus, mērķi u.c. nianses), lai netiktu pieņemti kļūdaini secinājumi, taču šī ir lieliska iespēja izvērtēt sabiedrību un laikus rīkoties, lai novērstu kādu no iespējamiem riskiem. Krīzes un pandēmijas laikā ievērojami pieaudzis datu analītiķu darba apjoms, jo vadība vēlas iegūt pēc iespējas plašāku izpratni par tirgu un sabiedrībā notiekošo. Finanšu analīzi var izmantot arī, lai sekotu līdzi sabiedrības gada plāna izpildei, lai laikus pieņemtu lēmumus, uzlabotu produktu vai pakalpojumu un piestrādātu pie sabiedrības popularizēšanas. Finanšu analīze sniedz iespēju prognozēt pasaules notikumu radīto triecienu biznesam, palīdzot laikus sagatavoties iespējamām grūtībām.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.